De schaduw van Congo

>

Dichten als sport


Cover photo credits:  Stefan Vanfleteren

Als hardloper sta je er alleen voor. Niet-lopers veinzen hoogstens enige interesse maar begrijpen er geen sikkepit van. Een mijl in zes minuten? Is dat traag of snel? In een column getiteld 'Dichten als sport' van Remco Campert kwam ik opnieuw zo'n vertekend edoch grappig beeld van de lopende mens tegen:  

"Het duurde een tijd voor de stad onze auto losliet. Een stoet marathonlopers, die geen einde scheen te nemen, had voorrang. Zwetend sjokten de lopers voorbij, sommige aan het eind van hun krachten. Ik zag tal van verwrongen gezichten; mooier maakt zo'n marathon je niet. Ik keek ernaar als een kip naar het onweer, weinig sportief als ik ben.(...) Een en al vooroordeel vind ik het maar zonderlinge aandachtstrekkers. Waarom je meer inspannen dan nodig is?

Remco Campert, Te vroeg in het seizoen: autobiografische schetsen, Bezige Bij, 2014.