De schaduw van Congo

>

NVV Marathon 2015

Renault Marathon: finish in 3 uur en 14 minuten.
De marathon begint aan km 35, maar bij mij ging het licht tijdens de Nacht van Vlaanderen al eerder uit. Ik was al van in de aanvangskilometers samen met Frederik Ameloot (Vastgoedbox) in de aanval getrokken. Halfweg - na 1 ronde - klokten we af in 1u28min. Tot aan km 26 had ik een gemiddelde snelheid van meer dan 14 km/u. Na km 30 kreeg ik echter een serieuze hongerklop. Aan elke bevoorradingspost griste ik naar chocolade, stukjes banaan en zelfs tuc-koekjes. 'Je bent er bijna!' riep iemand me toe in Ruddervoorde, 'Nog tien km!' Ik kon er nog om lachen.

Enkele weken geleden twijfelde ik nog of ik mij voor de halve of volledige marathon ging inschrijven. Een halve marathon is toch maar half werk vond ik toen, en nu moest ik de prijs voor mijn overmoed betalen. Ondertussen werd ik gepasseerd door groepjes tempovaste lopers die de wedstrijd beter ingedeeld hadden. De vele aanmoedigingen van het publiek stuwden me vooruit. In de passages zonder publiek slinkte mijn snelheid echter zienderogen. Overlevingstempo zoals dat heet. Ik haalde enkel nog lopers in die met spier- of buikkrampen kampten.

Bij het naderen van Torhout kon ik weer wat versnellen. Ik kwam als 59ste op het volgepakte  marktplein aan in 3:14:41, een verbetering van mijn PR uit de Flanders Fields Marathon 2011 met bijna vier minuten en goed voor een 12de plaats in mijn leeftijdscategorie. Zo werd mijn aanvalsdrift alsnog beloond. In het najaar pak ik het verstandiger aan. Uit de dromen van de lente wordt in de herfst jam gemaakt. Het moet niet altijd choco zijn.