De schaduw van Congo

>

Easy listening en andere stromingen


De kogel is door de kerk. Het werd al lang geleden voorspeld maar nu is het zover. De betalende muziekstreaming stak in België de cd-verkoop voorbij. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Belgian Entertainment Association.  Er werd al veel geschreven over de gevolgen van deze trend. Volledige albums worden niet meer beluisterd. Het accent is verlegd naar playlists. Als muziekliefhebber en verzamelaar van zowel cd's als vinyl heb ik zelf ook al vele jaren een spotify premium abonnement.  

Dapper tracht ik te weerstaan aan de lokroep van 'easy listening' maar ik zie dat ik toch ook playlists samenstel met de beste nummers van een artiest. Neem nu good old Chris Isaak. Op mijn lijstje staan nummers uit zijn eerste en tevens beste albums - en daar reken ik San Francisco Days zeker ook nog bij. Aanvankelijk was ik van plan om enkel het debuutalbum  'Silvertone' integraal te beluisteren. De trigger was de radio. Ik hoorde nog eens Dancin' en was bijna vergeten hoe tijdloos en wondermooi de liedjes van deze retro-zanger wel waren. Voor ik het goed en wel besefte was ik al op mijn smartphone aan het browsen en luisteren naar Roy Orbinson, die andere melancholieke singer-songwriter met snik in zijn stem. De tab Related artists weet je wel. 

Ik tracht voortaan een evenwicht te vinden. Af en toe nog eens een plaatje opleggen (cd of vinyl) en op Spotify het grenzeloze eclectische grasduinen in het imposante muziekaanbod. Zo herontdekte ik al surfend de albums van Frank Tovey (aka Fad Gadget) met een compilatie van dertig carrière-overspannende songs. Grand Union en Worried Men in Second Hand Suits uit begin jaren negentig blijven voor het grote publiek verborgen parels. Maar easy listening is het niet. Daarvoor beluister je beter populaire playlist zoals Chilled Vibes. Frank Tovey overleed in 2002 op 46-jarige leeftijd, veel te vroeg zoals zoveel muzikanten.
Bron: Streamen van muziek in België populairder dan cd, VRT, NWS